Pale wbijane — specyfika i rodzaje
Pale CFA (ang. Continuous Flight Auger), określane niekiedy również jako FSC (Formowany Świder Ciągły) wykonywane są poprzez wwiercenie w grunt ciągłego świdra ślimakowego na głębokość odpowiadającą pełnej grubości pola. Stosowane są przy tym świdry o specjalnej konstrukcji oraz specyficzna metoda wykonania.
Świder, wkręcając się w grunt, rozpycha go na boki i częściowo unosi na powierzchnię terenu. Dodatkowo w środkowej części świdra znajduje się przewód rdzeniowy, umożliwiający nieprzerwane tłoczenie betonu w czasie podciągania świdra. Odpowiednio dobrana mieszanka betonowa ściśle wypełnia przestrzeń pod świdrem. Bezpośrednio po wykonaniu betonowania, wprowadzane jest zbrojenie.
Zastosowanie pali CFA
Pale CFA to budowlany elementy konstrukcyjny, który znajduje zastosowanie przede wszystkim przy wykonywaniu fundamentów głębokich pod ekranami akustycznymi i obiektami mostowymi, a także w ścianach palowych w konstrukcjach oporowych.
Tymczasowe lub stałe ściany palowe mogą występować w postaci wspornika prostego albo podpartego i przenosić także obciążenia pionowe.
Najczęściej stosowane typy budowanych ścian palowych są:
- ściany palowe sąsiadujące
- ściany palowe blokujące
- ściany palowe sieczne
Dobór odpowiedniego rodzaju zależy przede wszystkim od panujących warunków gruntowych i rodzaju obciążenia.
Pale CFA stosowane są przede wszystkim jako fundamenty ekranów akustycznych. Występują najczęściej w formie pali rozmieszczonych w stałych odstępach — po jednym palu pod każdym słupem ekranu. Są sztywno połączone ze słupem poprzez zbrojenie lub kotwy. Fundamenty pod ekranami akustycznymi zwykle są poddawane stosunkowo małym obciążeniem. Najczęściej oddziałują na nie boczne podmuchy wiatru. Pale CFA bardzo dobrze sprawdzają się również jako tego rodzaju fundamenty, dlatego stanowią coraz częściej wykorzystywane rozwiązanie alternatywne.
Pale CFA mogą być również używane jako fundamenty pod filarami i przyczółkami obiektów mostowych. Stosowane są zarówno w przypadku mostów położonych w węzłach drogowych, w płytach przejściowych obiektów mostowych, jak i konstrukcjach powstałych w wyniku poszerzenia istniejącego obiektu mostowego.